27 Mayıs 2018 Pazar

Çocuk Neyi Neden Yapar?

'Her anne babanın canını sıkan sorunlardır; çocuğunun bir türlü tuvalet alışkanlığı kazanamaması, yemek yememesi, kardeşiyle kavga etmesi, inatçılığı, internet düşkünlüğü ve dahası... 

Bir kısım anne baba, bu davranışların ne anlama geldiğini bildikleri için çocuklarını incitmeden sorunları çözerken, bir kısım anne baba ise sorunların çözümünde çaresiz kalarak çocukları ile bir çatışmaya girerler. Bunlar gibi çatışmalarda, hem kendilerini hem de çocuklarını yıpratırlar.

Pedagog Dr. Adem Güneş Çocuk Neyi Neden Yapar? İsimli kitabı, bir 'çocuk davranışları anlama rehberi' olarak hazırladı. Çocuk davranışlarının nedenlerini ve çözüm önerilerini yalın bir dille, ebeveynlerle paylaştı." 

Kitabın arkasındaki tanıtım yukarıdaki gibi. Başlığına bakarak büyük umutlarla aldığım kitap benim için hayal kırıkığı çıktı. Bu yazar, aynı başlıklı, bu kitabın devamı niteliğinde bir kitap daha yazmış ve yayımlamış. Ama bu kitabı okuduktan sonra almayı düşünmüyorum.  

Aslında kitabın önsözünde yazar, kitabı oldukça güzel bir şekilde özetlemiş: 'Bir gün sanatçı bir dostum 'Kitap okumaya hiç vaktim yok. Şöyle pratik çocuk eğitimi kitabı yazsanız da beş-on dakikalık fırsatlarda göz atarak birşeyler öğrensek' demişti. Çocuk eğitimi 'şöyle bir göz atarak' öğrenilecek şey değildir aslında. işte bu kitap temel pedagojik bilgileri içermesine rağmen, kısa ve öz olarak ele alındı.' Aslında burada yazara katılıyorum. Çocuk büyütmek çok zor birşey ve bu konu hakkında şöyle bir göz gezdirerek bilgi edinemezsiniz. Bence bu kitap da tam bu sebepten olmamış.  

Kitap çeşitli başlıklar altında anne babaların sıklıkla karşılaştıkları sorunlara değinmiş ve her bölümün arkasında soru-cevaplara yer verilmiş. Konu başlıkları genel olarak şu şekilde: çocuklarda yeme alışkanlığı, çocuklarda uyku düzeni, çocuklarda dil gelişimi, çocuklarda kaba ve çirkin sözler, çocularda hırçınlık ve bağırtılar, adım adım tuvalet eğitim, çocuklarda parmak emme, çocuk ve sütten kesilme süreci, çocuklarda tırnak yeme, çocuklarda korkular, kardeş kıskançlığı, çocuklar ve içe kapanıklık, çocuk ve yalan, izinsiz eşya getirme, hareketli çocuklar, çocuklarda inatçılık, hırçınlık ve vurma alışkanlığı, çocuklarda tikler, teknoloji bağımlılığı, çocuklarda kendini tatmin etme. Kitabın bu kadar geniş bir konu yelpazesi olunca, haliyle bir konuya tam olarak değinemeden ve tatmin edici cevaplar veremeden başka bir konuya geçiyor. Bu yüzden konularla ilgili neden - sonuç ilişkisi ve ilgili sorunu yaşadığımda ne yapmam gerektiği kafamda net olarak oluşmadı. 

Yine de kitap içinde beğendiğim birkaç nokta oldu. Benim oğlum da hareketli olduğunda, haereketli çocuklar bölümü ilgimi çekti. Bu bölümdeki 'üstün zekalı çocuklar ile hiperaktifler nasıl ayrılır' başlığı altındaki: 'öğretilmeye çalışılan konular çocuğun dikkatini çekmiyorsa, çocuk ilgi göstermez. Bu da anne - baba - öğretmen tarafından çoğu zaman, dikkat eksikliği olarak yorumlanır.' ifadesi bana çok doğru geldi.  

Aynı bölümün soru - cevap kısmındaki 'Bir anne olarak çocuğunuzla ne kadar ilgileniyorsunuz. Anne kendisine göre yemek yapıyor, kendisine göre sabahın erken vaktinde kalkıyor, çocuğunu okula hazırlıyor...Ama bütün bunlar aslına bakıldığında ilgilenmek olmuyor.' ifadesi de çok doğru. Ne kadar saçını süpürge edersen et, çocuk, senin onunla geçirdiğin kaliteli zamandan başka bir zamanı ilgilenmek olarak algılamıyor. Kaliteli zaman derken, oyun oynamak, kitap okumak, birlikte parka gitmek gibi şeylerden bahsediyorum. Çocuk, evin temiz ya da derli toplu olup olmadığını umursamaz mesela. Her ne kadar onun eşyalarını toplamış olsanız da bu onun için onunla ilgilenmek sayılmaz. 

En aklımda kalan, ya evet çok mantıklı dediğim bölüm ise dikkat dağıtmakla ilgili: 'çocuğunuz (istemediğiniz) davranışı ortaya koyduğunda dikkatini dağıtmak, onu başka şeylerle meşgul etmek bir bakıma çözüm olsa da, hem yeterli olmaz hem de ilerde başka problemleri oluşturur. Genelde bilmeliyiz ki, çocukta bir davranıştan vazgeçirmek için dikkat dağıtmak, onda ilerleyen yıllarda dikkat dağınıklığı oluşmasına sebep olur.'. Hiç bu açıdan düşünmemiştim. 

Sonuç olarak bu kitabı pek de tavsiye etmiyorum. Ama yukarda anlattıklarımdan yine de ilginizi çekmiş olabilir tabi :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Sultan Hamid Düşerken

  Nahid Sırrı Örik, Türk edebiyatının çok kıymetli ama pek bilinmeyen yazarlarından. Kıskanmak kitabıyla tanımıştım onu, çok da sevmiştim. ...