20 Haziran 2021 Pazar

Doğu'nun Limanları

 

Amin Maalouf'un en bilindik kitabı Semerkant olsa da, benim favorim Doğu'nun Limanları. İlk defa bir kitabı okurken ağladım diyebilirim. Kitap, adını eskiden Avrupalıların Doğu'ya giriş yaptıkları tesbih gibi dizilmiş limanlardan alıyor. Bunlar bizim bildiğimiz İstanbul'dan İskenderiye'ye uzanan ve Beyrut'u da kapsayan limanlar. 

Kitabın kahramanının adı kendini ele veriyor: İsyan. Soyu Osmanlı sarayına dayanan bir baba ile Yahudi bir kadının oğlu. "Saltanatlı çocukluğunu, akıl hastası büyükannesini, isyankar babasını, günahkar kardeşini, işgal altındaki Fransa'da yaşadıklarını, kaçak sevgilisi Clara'yı, coşkulu anılarını, kahramanlıklarını sonra da cehennemin dibine yuvarlanışını sabırla" anlatıyor. 

Amin Maalouf, bu kitabı tanıdığı bir kişinin hayatından esinlenerek yazmış. 

Kitabın en ilgimi çeken ve kalbime yer eden kısmı, kahramanın akıl hastanesine düşmesi ve orada yaşadığı çaresizlikti. Yazar, bu duyguyu okura çok iyi aktarmış.

Kitapta hoşuma giden paragraflardan biri de şuydu: "Bir insanın inançları öyle emrettiği için şu veya bu besinden uzak durması, saygı duyduğum bir tavır. Ben bunun başkalarına dayatılmasını, hele bu işe hükümetlerin karışmasını kabullenemiyorum."

Sonuç olarak, kitaplığınızda bulunması ve okunması gerekenler kitaplar listesinde diyebilirim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Sultan Hamid Düşerken

  Nahid Sırrı Örik, Türk edebiyatının çok kıymetli ama pek bilinmeyen yazarlarından. Kıskanmak kitabıyla tanımıştım onu, çok da sevmiştim. ...