10 Haziran 2018 Pazar

Aşk ve Gurur

"Aşk ve Gurur, taşralı bir beyefendinin kızı olan Elizabeth Bennett ile varlıklı ve soylu toprak sahibi Fitzwilliam Darcy arasındaki çatışmayı anlatır. Gerçi Jane Austen bu iki karakteri birbirlerinin tuzağına düşmüş kişiler gibi sunar; ama bu ilk izlenimi tersine çevirmekte de gecikmez. Soylu bir aileden gelen ve önemli bir servet sahibi olan Darcy, Elizabeth’in ailesinin soylu olmayışı nedeniyle mesafeli davranır. Elizabeth’in davranışında da hem özsaygının uyandırdığı gurur hem de Darcy’nin züppeliği karşı­sındaki öfkesi etkili olur. Zeki ve coşkulu Elizabeth yalnızca Aus­ten’ın en çok sevdiği kadın kahramanı değil, aynı zamanda tüm İngiliz edebiyatının en çok ilgi uyandıran kadın roman kişiliklerinden biridir."

Kitabın arkasındaki tanıtım yukarıdaki gibi. Jane Austen'ın en çok bilinen romanlarından biri Aşk ve Gurur. Benim de en sevdiğim diyebilirim. Akıl ve Tutku gibi bu kitabı da okumadan önce zaten filmini seyretmiştim. Ama kitabı okumak başka bir keyif tabii ki. 

Aslına bakarsanız filmi ilk olarak sinemada izlediğimde Elizabeth ve Darcy arasındaki ilişkiyi anlayamamıştım. Mr. Darcy'nin sırılsıklam olduğu o sahnede "nasıl yani, ne oldu şimdi?" diye kalakalmıştım. Ama kitabı okuduğumda karakterlerin ne hissettiklerini ve olayların nasıl ve neden o şekilde geliştiğini daha rahat kavradım. Kitabı okuyup filmi bi kere daha izlediğimde daha çok sevdim.

Belki de bu kitap, "her aşk nefretle başlar" sözüne bir örnek. Ya da "onu tanıdıkça daha çok sevdim" diyebilirsiniz. Bu kitabı anlatan bir başka klişe söz ise "aşk emek ister" olabilir. Kitabı okumak isteyenler için çok tüyo vermeden ancak bu kadar anlatabiliyorum. Ama belki siz de benim gibi filmini izlemiş ve çok beğenmemiş olabilirsiniz. Bir de kitabına fırsat verin derim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Sultan Hamid Düşerken

  Nahid Sırrı Örik, Türk edebiyatının çok kıymetli ama pek bilinmeyen yazarlarından. Kıskanmak kitabıyla tanımıştım onu, çok da sevmiştim. ...