22 Mart 2020 Pazar

Frankenstein ya da Modern Prometheus

Hepimiz Frankenstein'ı biliriz. Bir çok sinema ve televizyon yapımına konu olmuştur. Bu ismi duyduğumda benim gözümün önüne hemen kolları önde yürüyen, dikdörtgen kafalı, kısa saçlı, boynunda çivi benzeri çıkıntılar olan bir çizgi film karakteri geliyor. Bu karakterin aslında 1817'de yazılan bir bilim kurgu kitabının kahramanı olduğunu çok yakın zamanda 2017 yapımı Mary Shelly filmini izledikten sonra öğrendim. Frankenstein'ın yazarı Mary Shelly bu kitabı 20 yaşındayken yazmış. Kendisi kadın hakları savunucusu olan Mary Wollstonecraft'ın kızı. Hem annesi hem de babası filozof ve yazar. Kadınların yazar olarak hor görüldüğü bir çağda kitabını basarken ismini yazmaya çekinmiş. Bu sebeple, ilk basımda yazarın ismi yer almamış. Kitap çok popüler olup ikinci basım istendiğinde Mary Shelly'nin ismi yer almış.
Hepimizin bildiği Frankenstein aslında yaratığın ismi değil, onun yaratıcısının soyadı. Shelly, yaratığa bir isim vermemiş. Kitabı okuyanlar demekki yaratıcısının soyadını ona uygun görmüşler. Kitap daha çok Frankenstein'ın yaratığı yarattıktan sonra başına gelenlere ve onun bunalımlı psikolojisine odaklanıyor. Günümüzden 2 asır önce yazılmış olsa da bence çağının çok ötesinde, akıcı, kendini okutan ve güzel bir kitap.

3 yorum:

  1. Ben de Yiğit Yavuz çevirisini 200. yıldönümü vesilesiyle okumuştum. Aynı sene yine önemli bir yıldönümünü yaşayan başka kitabı, Philip K. Dick’in “Androidler Elektrikli Koyun Düşler mi”sini de şans eseri ona yakın okumuştum. Frankenstein gibi yaratma kavramına dokunmasa da “bir insanı gerçek kalan nedir” sorusunun etrafı etrafında dönüşü ile benzeştirdiğim bir eserdi. Farklı yüzyıllarda benzer bir sorunun ele alınışını ve getirdiği cevapları birlikte görmek benim hoşuma gitmişti. İlgini çekerse yeni yakın Alfa Yayınları kitabın düzgün bir basımını da yapmış sanırım.

    YanıtlaSil
  2. Kitabın başlığı çok ilgi çekiciymiş. Okuma listeme ekliyorum hemen. Ortaokul - lisede bir edebiyat hocamız vardı, ilginç kitap isimleri biriktirirdi. Tam onun koleksiyonuna uygun 😊.

    YanıtlaSil
  3. Bu arada bahsedilen Blade Runner filminin uyarlandığı kitap aynı zamanda. Filmin aksiyon vurgusu için güzelim isimden vazgeçmişler :/

    YanıtlaSil

Sultan Hamid Düşerken

  Nahid Sırrı Örik, Türk edebiyatının çok kıymetli ama pek bilinmeyen yazarlarından. Kıskanmak kitabıyla tanımıştım onu, çok da sevmiştim. ...